Lektien består af et formativt spørgeskema lavet i Google Analyse med videoer i. Det er fase 2 og 3 i vores seksfasede model. Det er helt centralt at flipped classroom også handler om selve undervisningen, man kan hurtig stirre sig blind på den del der handler om video og spørgeskema, men fase 4 og 5 skal ændres minst lige så meget. Formative spørgsmålDen formative evaluering kan både være elevens eller lærerens kontrol for om videoen er set og om indholdet er forstået. Men spørgeskemaet kan også sætte tankevirksomhed i gang hos eleven på højere taksonomiske niveaer. Forestil dig at vi har set en video om magnetisme med to stangmagneter, fx Julies informative video om stangmagneter, Amars informative video om fotosyntese eller Morten Barasinskis handleanvisende og refleksionsvide om Den sorte violin. - Herfra kan vi spørge på følgende måder for at fordre tankevirksomhed på taksonomien:
Nogle af spørgsmålene er svære at placere helt entydigt i en kategori (det afhænger af hvordan eleven bruger spørgsmålet, og hvilken viden der kommer fra videoen), og mange af spørgsmålene er simpelthen for svære til at eleverne kan arbejde selvstændigt med dem efter en video-introduktion. Men for eksemplets skyld er øvelsen foretaget. VideogenrerHusk er videoerne kan have forskellige genrer, og dermed forskellige formål, fx:
(Frit efter Holmboe og Hackmann) Modus og modalitetVideomediet er et meget alsidigt medie der kan mange ting fordi det skabes i et samspil mellem modaliteter - mediet er altså multimodalt. Det kan anvende stillbilleder, levende billeder, musik, lyd osv.Det vigtigt at man er klar over samspillet mellem modaliteterne, således at de støtter hinanden - fx kan musebevægelserne støtte forklaringen af en model, mens de også sagtens kan forvirre hvis de bruges forkert. Teoretisk skelner man mellem modus og modalitet: Modus er medietypen, det kan fx være:
Modalitet er vores tolkning af mediet. Modalitet kan også kaldes repræsentationsformer. Det kan fx være:
Multimodalitet Hjemmesider og videoer er ofte "multimodale", fordi der er indlejret flere modaliteter - fx en video med en termometer i et glas vand og en graf der illustrerer det, eller en hjemmeside med tekst, lister og videoer. |